חינוך2018-08-09T11:11:20+00:00

השתלמות מורים באימון מוחי לטיפוח מודעות קשובה (מיינדפולנס)

מורות ומורים במערכת החינוך נדרשים בעבודתם למיומנויות קוגניטיביות גבוהות. השפעתם על התלמידים ועל עמיתיהם קשורה באופן הדוק ליכולתם לכוון ולווסת את הקשב ואת המנגנונים המוחיים הקשורים לרגש וקוגניציה. אימון במודעות קשובה (מיינדפולנס) נועד להחזיר את המיומנויות האלה אל קדמת הבמה הן אצל התלמידים והן אצל המורים. המחקר מראה שאימון כזה מונע שחיקה ומתחים פסיכולוגיים, וכך תורם ליצירת אווירה מיטיבה בכיתות ובחדר המורים.

מה זה מיינדפולנס?

כריכת ברושור חינוך

[לחץ על התמונה לחוברת בפורמט PDF]

מיינדפולנס מוגדר כתשומת לב המופנית באופן שיטתי ולא ביקורתי לחוויות השונות המתרחשות בזמן אמת, תוך מתן דגש על חושים, תחושות גוף, מחשבות ורגשות. אפשר לפתח מיינדפולנס על ידי אימון הנמשך מספר שבועות והמחקר מעיד על שיפורים שונים ברמת המוח והקוגניציה. האימון מוביל לשיפור בקשב וריכוז, ויסות וניהול עצמי, מגביר אמפתיה וחשיבה יצירתית, ומגביר מודעות עצמית.

החזון

לרתום את הפוטנציאל של חקר המוח והאימון הקוגניטיבי במטרה להיטיב עם האדם והחברה.

הפעולה

מכון מודע מקדם פרקטיקות של מודעות והתבוננות המבוססות על ידע מדעי באופן שיסייע לטפח איכויות מיטיבות: הקשבה, ריכוז, אמפתיה, יצירתיות וחוסן נפשי. המכון מתמקד בהכשרה של אנשי מקצוע מתחום החינוך והטיפול.

התועלת בלימוד מיינדפולנס

אימון במיינדפולנס מפתח מודעות עצמית ומחזק את צוותי הקשב במוח. הוא עוזר לחשוף ולשנות דפוסי חשיבה והתנהגויות אוטומטיות ומשפר את הוויסות הרגשי. מחקרים מראים כי האימון מוביל לפיתוח איכויות כגון:

  1. נוכחות
  2. קשב והקשבה
  3. התבוננות ומודעות עצמית
  4. פתרון בעיות באופן יצירתי
  5. יכולת לויסות עצמי והרגעה
  6. אמפתיה והבנת האחר
  7. הפחתת מתח וחרדה

השתלמות מוכרת לגמול בנושא אימון מוחי לטיפוח מודעות קשובה:

בהשתלמות ייחשפו המשתתפים לתכנים ממדעי המוח והפסיכולוגיה ובנוסף, יתנסו באופן פעיל באימון מוחי במיינדפולנס. כל זאת, במטרה להגביר את הקשב, הוויסות הרגשי, להפחית שחיקה ולתרום ליחסים הבין-אישיים במסגרת בית הספר.

מטרת ההשתלמות היא הקניית היכולת לתרגל אימון מוחי במיינדפולנס באופן עצמאי כמורה וכאדם פרטי, ולהבין את הקשר של העקרונות מתחום חקר המוח והפסיכולוגיה לתחום החינוך. במסגרת ההשתלמות, לצד עבודה עצמית, המורים יקבלו הכוונה ראשונית וכלים מעשיים להשתמש בתרגול ובידע במסגרת עבודתם עם התלמידים בכיתות.

ההשתלמות מתקיימת כהשתלמות מוסדית בבית הספר לאורך 30 שעות אקדמיות במתכונת של 15 מפגשים בני שעתיים אקדמיות: שעה וחצי שעון לכל מפגש. אופי ההשתלמות הוא סדנאי-יישומי ולכן מספר המשתתפים מוגבל ל-25.

בהמשך להשתלמות זו, בהתאם להחלטת ההנהלה והתאמת בית הספר, ניתן להמשיך להשתלמות המשך, שעוסקת באופן מפורט בפדגוגיה של חקר המוח ומיינדפולנס, ומיועדת להכשיר את המורים לעבוד עם התלמידים בנושאים האלה. בנוסף, ניתן להמשיך לתהליך תלת-שנתי מעמיק בתוכנית “בית ספר סגול“.  

לפרטים נוספים ניתן ללחוץ כאן
או ליצור קשר עם חנן יפת hanan.yefet@post.idc.ac.il, 050-2001766

משתתפים מספרים

באמצעות ההשתלמות למדתי לגלות יותר מודעות והקשבה לעצמי, לבן השיח שמולי, לרגשות שמציפים אותי ,לבצע חשיבה רפלקטיבית בזמן אמיתי, ולהחליט מתוך בחירה איך להגיב לאירוע זה או אחר. מה לומר ולנהל שיח פורה ומקדם.
מורה בחינוך היסודי
המפנה הגיע בשלב בו התחלנו להרגיש את הנשימה שלנו. התחלתי להיות בקבלה ולומר לעצמי שזה המצב עכשיו. ברגע שנכנסתי רגועה ומחייכת לשיעור – ההתנהגות שלי השתקפה גם אצלם, ותוך שיעור-שניים כבר היינו באותו צד.
מורה בחינוך על-יסודי
לא פעם, מוצאת אני את עצמי מותקפת ע”י הורים אשר מתקשים לקבל את תמונת המצב שאני משקפת להם … בעקבות ההשתלמות ,ניהלתי לא מעט שיחות, מורכבות ולא פשוטות שהסתיימו לשביעות רצוני ולא הותירו בי כעסים ומשקעים גם אחרי. אני מגלה יותר הקשבה, מודעת למתרחש בשיחה, בוחרת איך להגיב ומסיימת את השיחות תוך גיוס ההורים לשיתוף פעולה וקידום הילד ,גם בשיחות מורכבות.
מורה בחינוך היסודי
דוגמה להשפעת התרגול על חיי האישיים מתייחסת למצבים שבהם אני מתעוררת באמצע הלילה (חלק מתופעות גיל המעבר…) בניסיון להירדם שוב אשר בד”כ אינו צולח. ההתעוררות בשעה מוקדמת מאוד, פוגעת בתפקוד שלי למחרת…עייפות רבה וחוסר ריכוז. היום, בעקבות ההשתלמות….אני מתחילה בתרגול ההקשבה לנשימות שלי וכך אני נרגעת ומצליחה להירדם עד לבוקר. מיומנות זאת מאפשרת לי יותר מנוחה, ערנות ושקט.
מורה בחינוך היסודי