מכון מודע באירופה

בחודשים האחרונים מכון מודע מהדק את קשרי העבודה והפיתוח עם אירופה, מתוך הבנה של החשיבות של הפרייה הדדית בין הגופים השונים בעולם שעוסקים בנושאים שקרובים לליבנו: פיתוח של תחום “חינוך מתבונן” המשלב מיינדפולנס בעבודת בתי הספר, והקפדה על איכות מקצועית וסטנדרטים בתחום של הכשרת מורים ומנחים למיינדפולנס. אנחנו שמחים לדווח לכם על תוצאות הביקורים והפגישות האלה.

  1. מובילים בחינוך קונטמפלטיבי

באמצע חודש ספטמבר הוזמנה ראשת מכון מודע, ד”ר נאוה לויט בן נון, לכינוס שהתקיים ברוטרדם ביזמת מכון ה”מיינד אנד לייף” בנושא פדגוגיה מתבוננת. לכינוס האינטימי הוזמנו כ50 אנשים מכל רחבי אירופה על מנת לכונן יחד את “הקהילה לחינוך מתבונן”.  “חינוך מתבונן” הוא פילוסופיה חינוכית שמטמיעה תהליכים של תשומת לב ולימוד חוויתי אל תוך הפדגוגיות הקיימות בבתי הספר. מטרת החינוך המתבונן הוא לטפח אצל התלמידים הבנה עצמית, סקרנות, מעורבות ועניין בחומר הלימוד ובחברת הלומדים, חשיבה אנליטית וביקורתית, ויכולת לתקשר עם אחרים בצורה מיטיבה.

כמובן,פדגוגיות שמבוססות על תרגול מיינדפולנס מאוד רלבנטיות לתחום הזה (ועל כך כותב רבות שותפנו ד”ר אורן ארגז, שגם הוא הוזמן לכינוס – ראו תמונה) ואכן רוב הנוכחים בכינוס שילבו בעבודה שלהם טכניקות מבוססות מיינדפולנס. הכינוס היתה הזדמנות עבורנו, במכון מודע, להבין כיצד פעילותנו ממוקמת יחסית למה שמתרחש באירופה. גילינו להפתעתנו ולשמחתנו שהגישות שאנחנו מובילים – ובעיקר המודל של “בית ספר סגול” שפיתחנו הן מן המתקדמות באירופה.

עוד גילינו שהאתגרים והשאלות שאנו מתמודדים איתם משותפים לכל הקבוצות הפועלות באירופה ושיש לנו לא מעט לתרום לאחרים מתוך הנסיון הרב שצברנו עד כה. שמחנו על האפשרות להית מועילים ואנו בהחלט מתכוונים לשמור על קשר עם קבוצות שונות באירופה על מנת לשתף פעולה ולחלוק ידע.

  1. הכרה אירופאית בתוכנית ההכשרה של המכון

באוגוסט השנה התקיים בציריך הכנס הראשון בו נערכו בחירות למוסדות הרשת האירופית של איגודי מורים למיינדפולנס. מכון מודע, מוסד הכשרת מורי המיינדפולנס האקדמי היחיד בארץ, שלח את עמוס אבישרלייצג את המכון ואת ישראל. בכנס נכחו נציגים מ-15 מדינות באירופה.

הדיונים בכנס כללו סוגיות של אתיות כמו, מה הם הסטנדרטים להכשרת מורים למיינדפולנס? סוגיות חברתיות כמו, מה הדרך הנכונה ביותר להביא את התרגול והגישה לאוכלוסיות מגוונות ורבות יותר? וגם עניינים טכניים כמו מבנה הארגון האירופאי וקבוצות העבודה בו.

משמעות החברות ברשת האירופית היא הכרה בינלאומית בתוכנית ההכשרה של המכון, ובבוגרים שלנו. ההקפדה על סטנדרטים מקצועיים גבוהים, והקשר הרציף עם אוניברסיטת בנגור שתומכת בעבודת ההכשרה במכון, מאפשרים לנו להיות חלק מהקהילה הבינלאומית הצומחת הזו. אירגוני המורים בכל אירופה מתחבטים בשאלות מקצועיות שגם אנחנו עוסקים בהן – במיוחד, כיצד לוודא שבוגרי התוכניות עומדים בסטנדרטים גבוהים? חלק מהדיונים עסקו, לכן, באופן ההסמכה והבחינה של מנחי מיינדפולנס. התוכנית החדשה להסמכה של מורי מיינדפולנס אצלנו במכון היא בדיוק הדבר הנכון בזמן הנכון.

הנציגות הישראלית התקבלה בברכה והתרגשות רבה גם בזכות התפקיד המיוחד של ישראל בהבאת גישה מבוססת מיינדפולנס לקהלים חדשים שלא חשופים אליה. נציגי המדינות האירופיות התרשמו לטובה מהאג’נדה החברתית של המכון ומהתוכניות החינוכיות להטמעת מיינדפולנס וחקר מוח בבתי ספר, כמו בית ספר סגול,שנחשבות לפורצות דרך ביחס למדינות אירופה ומשרתות אוכלוסיות מגוונות ברחבי ישראל. הכשרת המורים למיינדפולנס כוללת מתן מלגות לדוברי ערבית על מנת להנגיש את הגישה לעולם הערבי בתוך ישראל ומחוצה לה.