התכנית להעמקה במיינדפולנס: תרגול, פסיכולוגיה ומדע תש”פ

התכנית להעמקה במיינדפולנס: 

תרגול, פסיכולוגיה ומדע – שנת תש”פ

מנהל אקדמי: ד”ר אסף פדרמן     מרכז התכנית: תומר בשן 

הצטרפו אלינו למסע של התפתחות אישית ומקצועית המשלב תרגול, הנחייה אישית, ולמידה של מדע המוח והפסיכולוגיה של מיינדפולנס.

משתתפי התכנית יהיו מי שכבר החלו ללמוד ולתרגל מיינדפולנס ומעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע והמיומנות לקראת הכשרתם בעתיד כמורים, מנחים או מטפלים המשתמשים במיינדפולנס במערכת החינוך, טיפול או במסגרות אחרות. 

התכנית ממושכת ומעמיקה וזכתה לביקורות מעולות ממשתתפי המחזורים הקודמים ואנו שמחים לפתוח אותה שוב במתכונת אפילו טובה יותר.

בין המרצים: ד”ר נאוה לויט בן נון, ד”א אסף פדרמן, תומר בשן, ד”ר קרן ארבל, שימי לוי, ד”ר יוליה גולנד, אנה גוטקובסקי, ד”ר נועה אלבלדה ומרצים אורחים נוספים

מועדים לשנת הלימודים תש”פ 2019-2020

הרצליה: 2 תכניות – בוקר וערב 

חיפה: תכנית בוקר/ערב
מועד קבוע ומיקום מדויק ייקבעו בהמשך

ריטריט קשב והתבוננות – סמסטר א’ : ריטריט לימוד ותרגול מרוכז, 2 לילות בבית הארחה 

ריטריט איכויות הלב – סמסטר ב’: ריטריט לימוד ותרגול מרוכז, 5 לילות בבית הארחה

סה”כ 196 שעות לימוד – 25 מפגשים + 2 ריטריטים

תנאי קבלה

מועמדים מתאימים יענו על הקריטריונים הבאים:

• נסיון קודם במיינדפולנס – מינימום קורס בן 30 שעות.
• מוטיבציה להנגיש בעתיד את יסודות המיינדפולנס בחינוך, טיפול, או הוראה לקהלים שונים.
• תואר אקדמי רלוונטי. תינתן עדיפות לבעלי תואר שני.
• נסיון מקצועי רלוונטי.

מידע מפורט על התכנית 

התכנית להעמקה במיינדפולנס מיועדת למי שכבר נחשפו למיינדפולנס במסגרת של לפחות 30 שעות אקדמיות, ומעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע והמיומנות בתחום וליצור שפה משותפת ועולם מושגים מעוגן מדעית. המשתתפים ייחשפו לכלים מגוונים באמצעותם ניתן לפתח איכויות מנטליות מיטיבות וייתנסו בהם הלכה למעשה. התכנית מספקת את התשתית הנחוצה לאנשי חינוך, מטפלים ואנשי מקצוע אחרים באופן שיתמוך בהכשרתם העתידית כמורים או מטפלים המתמחים במיינדפולנס. המשך לימודים בתוכנית להכשרת מורי מיינדפולנס בגישת MBSR יהיה מתאים לחלק מהמשתתפים, ובהמלצת צוות המרצים בלבד.
התכנית כוללת 196 שעות הוראה, בנוסף למטלות ותרגול על בסיס יומיומי בין השעורים.

מטרות התכנית

  1. שפה מקצועית. עם סיום התכנית הבוגרים ידעו להמשיג באופן בהיר ובשפה מקצועית את עולם התרגול הלמידה המשלב מיינדפולנס ומדיטציה. בכלל זה, הבנה טובה של ההבדל בין מיינדפולנס לתרגולים ושיטות אחרות, התועלת שבאימון מוחי במיינדפולנס, מגבלות התרגול, והתרומה שלו לתחומים שונים, כגון טיפול, חינוך או ייעוץ.
  2. מיומנות. המשתתפים יכירו כלים וטכניקות שונות לאימון נפשי שמובילים לטיפוח איכויות מיטיבות פנימיות ובין-אישיות.
  3. המשגת החוויה. המשתתפים ידעו להשתמש באופן נכון בעולם המושגים המדעי והפסיכולוגי על מנת להמשיג את החוויה שעולה מתוך אימון במיינדפולנס.
  4. מודעות עצמית. המשתתפים יהיו מיומנים בתרגול מיינדפולנס ויוכלו לדבר עליו מתוך התנסות אישית משמעותית, בביטחון ומתוך הבנה מדוייקת של רמת התרגול האישית בה הם נמצאים. בכלל זה, הבנה של רמת הידע והמיומנות הקיימת, ומודעות למה שעדיין דורש התפתחות והמשך למידה.
  5. מוטיבציה להשפיע לטובה על אחרים. המשתתפים ייצאו עם תחושת מוטיבציה להמשיך ולהתפתח בתור אנשי מקצוע המתמחים במיינדפולנס וימשיכו את ההתפתחות המקצועית שלהם על מנת שיוכלו להעביר את הידע הלאה באופן מיומן והולם לקבוצות איתם הם עובדים.

מבנה הלימודים

במסגרת התוכנית המשתתפים ילמדו קורסים עיוניים וקורסים סדנאיים מסוגים שונים. הלימודים כוללים למידה והתנסות בתרגולי מיינדפולנס שונים, דיון מושגי על ההבדלים ביניהם, דיון תיאורתי על התרגול, ולמידה עיונית על התשתית המדעית והמחקר אודות מיינדפולנס. במהלך השנה המשתתפים יקבלו לווי אישי ויגישו עבודות כתובות לצורך הערכת התקדמותם.
למשתתפים יתנתו חומרים כתובים, מוקלטים, וסרטוני וידאו מיוחדים שפותחו במכון לצורכי למידה.

דרכי הערכה

המשתתפים יגישו דו”חות חקר אישיים (עבודות רפלקציה) באופן קבוע במהלך שנת הלימודים ויגישו עבודה מסכמת בהיקף 2000 מילה. העבודה תעסוק באינטגרציה של החומר הנלמד וההתנסות – הן ברובד האישי והן ברובד המקצועי. 

נושאים ומרצים*

חטיבת פסיכולוגיה ומדעי המוח 

כיצד פועל המוח? מערכות כאב, אוטומטיים מוחיים, למידה, מנגנוני לחץ, מנגנוני קשב, יסודות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, רגשות ומוח, מנגנוני וויסות רגשי.
כיצד המוח משרת את היחסים החברתיים? כיצד ניתן להשפיע עליו לטובה? כיצד העצמי מיוצג במוח? כיצד אחרים מיוצגים? מה משפיע על ייצוגים אלה, וכיצד אפשר להשפיע על איכויות בינאישיות כגון חמלה ואמפתיה.
ד”ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח וראש המעבדה במרכז סגול למוח ותודעה במרכז הבינתחומי הרצליה.
ד”ר אסף פדרמן , מטפל CBT, ראש התכנית להכשרת מורי מיינדפולנס במכון מודע. עמית הוראה באוניברסיטת חיפה.
ד”ר נאוה לויט בן נון, חוקרת מוח, ראש מרכז סגול למוח ותודעה וחברת סגל בבית ספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה, הבינתחומי הרצליה.
ד”ר יוליה גולנד, חוקרת מוח בכירה במרכז סגול, בית ספר ברוך איבצ’ר לפסיכולוגיה, הבינתחומי הרצליה.
בחלק זה תכנים מוסרטים שפותחו במיוחד על ידי הצוות המדעי.

חטיבת תרגול והעמקה
  1. הבסיס הסומאטי של תרגול מיינדפולנס: התמודדות עם קושי ומגבלה גופנית, הבנת מנגנוני תגובתיות אוטומטית, תרגול מיינדפולנס בתנועה ובמנוחה. רגיעה והרחבת החוסן הנפשי והחופש האישי באמצעות אימון במיינדפולנס.
  2. טיפוח הקשב ואיכויות התבוננות: העמקה בהבנת מנגנוני התודעה בשילוב קריאה בטקסטים קלאסיים ומודרניים העוסקים בתהליכי קשב ותהליכי חשיבה. למידה סדנאית הכוללת טיפוח איכויות מיטיבות תוך אימון במיינדפולנס. 
  3. תרגול איכויות הלב: העמקה אל תוך תרגול והמשגה של פיתוח איכויות חיוביות הנשענות על פיתוח קודם של מיומנות במיינדפולנס. 
  4. יישומי מיינדפולנס במרחב הבינאישי: תרגול ולמידה של הדרכים בהן מיינדפולנס תומך בשיפור היחסים החברתיים ברובד האישי וברובד המקצועי. 

תומר בשן, מנחה קורסי MBSR בהכשרת מכון מודע ואוניברסיטת בנגור, מתרגל ומלמד מדיטציה בעמותת “תובנה”, בעל תואר M.A בטיפול בתנועה, פיזותרפיסט BPT, מטפל בגישת האקומי לפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס, מורה לצ’י קונג ומטפל שיאצו. רכז התכנית 

שרית זר אביב, מנחת קורסי MBSR בהכשרת מכון מודע ואוניברסיטת בנגור, מתרגלת ומלמדת מדיטציה בעמותת “תובנה”, מורה ליוגה ויג’נאנה ופסיכותרפיסטית גופנית בשיטת ביוסינתזה.

ד”ר קרן ארבל, מורה למדיטציית מיינדפולנס וויפאסנה בעמותת “תובנה” ומסגרות נוספות. מתרגלת וחיה את הדרך הבודהיסטית משנת 1997. בעלת תואר דוקטור בלימודי בודהיזם, ומלמדת פילוסופיה ופסיכולוגיה בודהיסטית בחוג ללימודי מזרח אסיה של אוניברסיטת תל אביב.
 

שימי לוי, מתרגלת מדיטציית ויפאסנה משנת 1988, ומתוכן ארבע שנים כנזירה בתאילנד. שימי מנחה סדנאות של מדיטציית ויפאסנה בישראל. מפתחת את תוכנית “שפת הקשב” להקניית מיומנויות של תשומת לב ותרבות קשב במערכת החינוך לילדים ומבוגרים.

בת-אל טולנאי, מורה בכירה בעמותת “תובנה” מורה ליוגה, ובעלת M.A בעבודה סוציאלית. מתרגלת ולומדת בודהיזם, מדיטציה ויוגה מזה 15 שנה, במהלכם שהתה תקופות תרגול ארוכות במזרח, באירופה ובארץ ולמדה עם מורים רבים. 

ד”ר קרן צרפתי, מטפלת ומורה בכירה להאקומי; בעלת תואר שני בפסיכולוגיה סומאטית ודוקטורט בפסיכולוגית מזרח-מערב, שניהם ממכון קליפורניה ללימודים אינטגרליים שבסן פרנסיסקו. מייסדת שותפה של מכון האקומי ישראל.

יהל אביגור, מנחה ומתרגל בעמותת “תובנה”. בוגר התוכנית התלת-שנתית ללימודי ‘האקומי’. מחנך ומכשיר מורים, פעיל חברתי.

* ייתכנו שינויים בצוות המרצים והמנחים
סדנת מיינדפולנס מרוכזת בתנאי פנימיה – 2.5 ימים
דגש על פיתוח מיומנויות קשב והתבוננות לא שיפוטית, הכרה של מנגנונים אוטומטיים בתודעה
מנחים: ד”ר קרן ארבל, ד”ר אסף פדרמן, תומר בשן
סדנת תרגול איכויות הלב מרוכזת בתנאי פנימיה – 5.5 ימים
דגש על מיינדפולנס ואיכויות הלב באופן רציף ומעמיק, עם דגש על התבוננות במרחב הרגשי והבינאישי ועל הכרה של מנגנונים לטיפוח יחס חברתי מיטיב – חמלה, אמפתיה, התיידדות ואיזון נפשי
מנחים: תומר בשן, יהל אביגור
 

לשאלות ובירורים ניתן ליצור קשר עם לירז מני 054-6222951 ~ liraz.many@post.idc.ac.il