מכון מודע למיינדפולנס מדע וחברה בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה מזמין נרשמים מתאימים למסלול חדש לקראת הכשרת מורי מיינדפולנס

העמקה במיינדפולנס – תרגול, פסיכולוגיה, ומדע

מנהל אקדמי: ד"ר אסף פדרמן
מרכזי התוכנית: תומר בשן ויובל חדש

 

 

הצטרפו אלינו למסע של התפתחות אישית ומקצועית המשלב תרגול, הנחייה אישית, ולמידה של מדע המוח והפסיכולוגיה של מיינדפולנס.
משתתפי התכנית יהיו מי שכבר החלו ללמוד ולתרגל מיינדפולנס ומעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע והמיומנות לקראת הכשרתם בעתיד כמורים, מנחים או מטפלים המשתמשים במיינדפולנס במערכת החינוך, טיפול או במסגרות אחרות.
התכנית ממושכת ומעמיקה, וזכתה לביקורות מעולות ממשתתפי המחזור הראשון. אנחנו שמחים לפתוח אותה שוב במתכונת אפילו טובה יותר!

בין המרצים: ד"ר נאוה לויט בן-נון, שימי לוי, ד"ר אסף פדרמן, תומר בשן, ד"ר קרן ארבל, ד"ר יוליה גולנד, ד"ר נועה אלבלדה ומרצים אורחים נוספים.

מועדים לשנת תשע"ח 2017-2018

הרצליה: החל מ 25 באוקטובר 2017: ימי רביעי 13:30-9:30.
חיפה: החל מ 29 באוקטובר 2017: ימי ראשון 9:30-13:30 במרכז הכרמל.
4-6 ינואר 2018: ריטריט לימוד ותרגול מרוכז, שני לילות בתנאי פנימיה משופרים.
23-28 אפריל 2018: ריטריט לימוד ותרגול מרוכז, חמישה לילות בתנאי פנימיה משופרים.
סה"כ 196 שעות לימוד. 25 מפגשים + 2 ריטריטים.

מועמדים מתאימים יענו על הקריטריונים הבאים:

• נסיון קודם במיינדפולנס – מינימום קורס בן 30 שעות.
• מוטיבציה להנגיש בעתיד את יסודות המיינדפולנס בחינוך, טיפול, או הוראה לקהלים שונים.
• תואר אקדמי רלוונטי. תינתן עדיפות לבעלי תואר שני.
• נסיון מקצועי רלוונטי.

עלות השתתפות: 9850 ש"ח
קיימות מלגות לדוברי ערבית, וכן למקרים מיוחדים
ניתן לפרוס לתשלומים
התשלום על האירוח בריטריט יעשה בנפרד, בהתאם להסדרי הלינה במקום.

 

מידע מפורט

התכנית להעמקה במיינדפולנס מיועדת למי שכבר נחשפו למיינדפולנס במסגרת של לפחות 30 שעות אקדמיות, ומעוניינים להעמיק ולהרחיב את הידע והמיומנות בתחום וליצור שפה משותפת ועולם מושגים מעוגן מדעית. המשתתפים ייחשפו לכלים מגוונים באמצעותם ניתן לפתח איכויות מנטליות מיטיבות וייתנסו בהם הלכה למעשה. התכנית מספקת את התשתית הנחוצה לאנשי חינוך, מטפלים ואנשי מקצוע אחרים באופן שיתמוך בהכשרתם העתידית כמורים או מטפלים המתמחים במיינדפולנס. המשך לימודים בתוכנית להכשרת מורי מיינדפולנס בגישת MBSR יהיה מתאים לחלק מהמשתתפים, ובהמלצת צוות המרצים בלבד.
התכנית כוללת 196 שעות הוראה, בנוסף למטלות ותרגול על בסיס יומיומי בין השעורים.

מטרות התכנית

1. שפה מקצועית. עם סיום התכנית הבוגרים ידעו להמשיג באופן בהיר ובשפה מקצועית את עולם התרגול הלמידה המשלב מיינדפולנס ומדיטציה. בכלל זה, הבנה טובה של ההבדל בין מיינדפולנס לתרגולים ושיטות אחרות, התועלת שבאימון מוחי במיינדפולנס, מגבלות התרגול, והתרומה שלו לתחומים שונים, כגון טיפול, חינוך או ייעוץ.
2. מיומנות. המשתתפים יכירו כלים וטכניקות שונות לאימון נפשי שמובילים לטיפוח איכויות מיטיבות פנימיות ובין-אישיות.
3. המשגת החוויה. המשתתפים ידעו להשתמש באופן נכון בעולם המושגים המדעי והפסיכולוגי על מנת להמשיג את החוויה שעולה מתוך אימון במיינדפולנס.
4. מודעות עצמית. המשתתפים יהיו מיומנים בתרגול מיינדפולנס ויוכלו לדבר עליו מתוך התנסות אישית משמעותית, בביטחון ומתוך הבנה מדוייקת של רמת התרגול האישית בה הם נמצאים. בכלל זה, הבנה של רמת הידע והמיומנות הקיימת, ומודעות למה שעדיין דורש התפתחות והמשך למידה.
5. מוטיבציה להשפיע לטובה על אחרים. המשתתפים ייצאו עם תחושת מוטיבציה להמשיך ולהתפתח בתור אנשי מקצוע המתמחים במיינדפולנס וימשיכו את ההתפתחות המקצועית שלהם על מנת שיוכלו להעביר את הידע הלאה באופן מיומן והולם לקבוצות איתם הם עובדים.

מבנה הלימודים

במסגרת התוכנית המשתתפים ילמדו קורסים עיוניים וקורסים סדנאיים מסוגים שונים. הלימודים כוללים למידה והתנסות בתרגולי מיינדפולנס שונים, דיון מושגי על ההבדלים ביניהם, דיון תיאורתי על התרגול, ולמידה עיונית על התשתית המדעית והמחקר אודות מיינדפולנס. במהלך השנה המשתתפים יקבלו לווי אישי ויגישו עבודות כתובות לצורך הערכת התקדמותם.
למשתתפים יתנתו חומרים כתובים, מוקלטים, וסרטוני וידאו מיוחדים שפותחו במכון לצורכי למידה.

דרכי הערכה

המשתתפים יגישו דו"חות חקר אישיים באופן קבוע במהלך שנת הלימודים ויגישו עבודה מסכמת בהיקף 2000 מילה. העבודה תעסוק באינטגרציה של החומר הנלמד וההתנסות – הן ברובד האישי והן ברובד המקצועי.

מרצי התכנית

 

חטיבת פסיכולוגיה ומדעי המוח
כיצד פועל המוח? מערכות כאב, אוטומטיים מוחיים, למידה, מנגנוני לחץ, מנגנוני קשב, יסודות הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, רגשות ומוח, מנגנוני וויסות רגשי.
כיצד המוח משרת את היחסים החברתיים? כיצד ניתן להשפיע עליו לטובה? כיצד העצמי מיוצג במוח? כיצד אחרים מיוצגים? מה משפיע על ייצוגים אלה, וכיצד אפשר להשפיע על איכויות בינאישיות כגון חמלה ואמפתיה.
ד"ר נועה אלבלדה, חוקרת מוח וראש המעבדה במרכז סגול למוח ותודעה במרכז הבינתחומי הרצליה.
ד"ר אסף פדרמן , מטפל CBT, ראש התכנית להכשרת מורי מיינדפולנס במכון מודע. עמית הוראה באוניברסיטת חיפה.
ד"ר נאוה לויט בן נון, חוקרת מוח, ראש מרכז סגול למוח ותודעה וחברת סגל בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, הבינתחומי הרצליה.
ד"ר יוליה גולנד, חוקרת מוח בכירה במרכז סגול, בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה, הבינתחומי הרצליה.
בחלק זה תכנים מוסרטים שפותחו במיוחד על ידי הצוות המדעי.
(*) חלק מהמרצים ילמדו רק בחיפה או רק בהרצליה. ראו פרטים בתוכנית המפורטת.

נושאי התכנית

 

חטיבת תרגול והעמקה
1. הבסיס הסומאטי של תרגול מיינדפולנס: התמודדות עם קושי ומגבלה גופנית, הבנת מנגנוני תגובתיות אוטומטית, תרגול מיינדפולנס בתנועה ובמנוחה. רגיעה והרחבת החוסן הנפשי והחופש האישי באמצעות אימון במיינדפולנס. מנחה: מר תומר בשן, MA בטיפול בתנועה, פיזותרפיסט, מורה לצ'י קונג ומטפל בפסיכותרפיה מבוססת מיינדפולנס

2.טיפוח הקשב ואיכויות התבוננות: העמקה בהבנת מנגנוני התודעה בשילוב קריאה בטקסטים קלאסיים ומודרניים העוסקים בתהליכי קשב ותהליכי חשיבה. למידה סדנאית הכוללת טיפוח איכויות מיטיבות תוך אימון במיינדפולנס. מנחה: ד"ר קרן ארבל לומדת, חוקרת ומתרגלת את הדרך הבודהיסטית מזה 18 שנים. מלמדת פילוסופיה ופסיכולוגיה בודהיסטית באוניברסיטת תל אביב. יובל חדש, (חיפה) תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, חוקר בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מתרגל כ- 10 שנים עם מגוון מורים במזרח ובמערב מחקריו עוסקים באיזון מנטלי (equanimity), חוויית עצמי, ותהליכי קשב ומודעות במדיטציית מיינדפולנס

3. תרגול איכויות הלב: העמקה אל תוך תרגול והמשגה של פיתוח איכויות חיוביות הנשענות על פיתוח קודם של מיומנות במיינדפולנס. מנחה: גב' שימי לוי מתרגלת מדיטציית ויפאסנה משנת 1988, ומתוכן ארבע שנים כנזירה בתאילנד. שימי מנחה סדנאות של מדיטציית ויפאסנה בישראל. ייסדה ומנהלת את תוכנית "שפת הקשב" להקניית מיומנויות של תשומת לב ותרבות קשב במערכת החינוך לילדים ומבוגרים. בת-אל טולנאי (חיפה) מורה בכירה בעמותת "תובנה" מורה ליוגה, ובעלת M.A בעבודה סוציאלית. מתרגלת ולומדת בודהיזם, מדיטציה ויוגה מזה 15 שנה, במהלכם שהתה תקופות תרגול ארוכות במזרח, באירופה ובארץ ולמדה עם מורים רבים.

4. יישומי מיינדפולנס במרחב הבינאישי: תרגול ולמידה של הדרכים בהן מיינדפולנס תומך בשיפור היחסים החברתיים ברובד האישי וברובד המקצועי. ד"ר קרן צרפתי (הרצליה) מטפלת ומורה בכירה להאקומי; בעלת תואר שני בפסיכולוגיה סומאטית ודוקטורט בפסיכולוגית מזרח-מערב, שניהם ממכון קליפורניה ללימודים אינטגרליים שבסן פרנסיסקו. מייסדת שותפה של מכון האקומי ישראל. גלית יערי (חיפה) פסיכולוגית קלינית מומחית.

סדנת מיינדפולנס מרוכזת בתנאי פנימיה. 2.5 ימים.
דגש על פיתוח מיומנויות קשב והתבוננות לא שיפוטית, הכרה של מנגנונים אוטומטיים בתודעה.
מנחים: ד"ר קרן ארבל, ד"ר אסף פדרמן

סדנת תרגול איכויות הלב מרוכזת בתנאי פנימיה. 5.5 ימים.
דגש על מיינדפולנס ואיכויות הלב באופן רציף ומעמיק, עם העמקה של ההתבוננות על המרחב הרגשי והבינאישי, ועל הכרה של מנגנונים לטיפוח יחס חברתי מיטיב – חמלה, אמפתיה, התיידדות ואיזון נפשי.
מנחים: גב' שימי לוי, מר תומר בשן

לבירורים: מכון מודע, 09-9602885 ~ mudacenter@idc.ac.il